RADIO TV OLTENITA
Social

Noul plan cadru pentru gimnaziu a fost aprobat: materii noi pentru clasele V-VIII

plan-cadru-gimnaziu-2016_6287Noul plan-cadru pentru invatamantul gimnazial a fost aprobat de Ministerul Educatiei si vizeaza reducerea unei ore de limba romana la clasa a V-a si introducerea mai multor discipline noi pentru clasele V-VIII.

Noul plan cadru pentru gimnaziu va intra in vigoare din anul scolar 2017-2018, iar pana atunci Ministerul Educatiei promite sa formeze profesori pentru noile discipline anuntate.

Va prezentam modificarile planului cadru pentru gimnaziu:

Plan cadru clasa a V-a

Este redusa cu o ora alocarea pentru limba romana (in prezent destinata remedierii intarzierilor in achizitiile din ciclul primar)
O noua disciplina: Informatica si TIC
Educatie tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa
Educatia sociala: este introdus studiul gandirii critice in contextul drepturilor si responsabilitatilor
Alocarea pentru disciplina Istorie creste la doua ore/saptamana
CDS cuprinde minim o disciplina ce va fi predata integrat
Dictionar 1000 de cuvinte scrise cu cratima – inlaturati orice confuzie
Dictionar 1000 de cuvinte scrise cu cratima – inlaturati orice confuzie
Vezi detalii
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana clasa a VIII-a
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana clasa a VIII-a
Vezi detalii
Pregateste-ti din timp copilul pentru evaluarea nationala 2016!
Pregateste-ti din timp copilul pentru evaluarea nationala 2016!
Vezi detalii

Plan cadru clasa a VI-a

O noua disciplina, care continua studiul de la clasa a V-a: Informatica si TIC
Este introdusa educatia interculturala- in cadrul disciplinei Educatie sociala
Educatie tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa
CDS cuprinde minim o disciplina ce va fi predata integrat

Plan cadru clasa a VII-a

O noua disciplina, care continua studiul de la clasa a VI-a: Informatica si TIC
Este introdusa educatia pentru cetatenie democratica, inclusiv elemente de educatie juridica- in cadrul disciplinei Educatie sociala
Se introduce disciplina Elemente de limba latina si de cultura romanica
Educatie tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa
Ponderea CDS creste, numarul maxim alocat fiind de 3 ore pe saptamana (se pastreaza alocarea de minim o ora pentru CDS integrat)

Plan cadru clasa a VIII-a

Noua disciplina, care continua studiul de la clasa a VII-a: Informatica si TIC
Este introdusa educatia financiar-economica si antreprenoriatul- in cadrul disciplinei Educatie sociala
Este asigurata o alocare de o ora pe saptamana pentru ambele discipline din aria Arte (Muzica si Arte plastice)
Consiliere si dezvoltare personala are o centrare puternica pe orientarea scolara
Educatie tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa
Creste ponderea maxima de ore din CDS la 4 ore/ saptamana (se pastreaza alocarea de minim o ora pentru CDS integrat)

Descarca de aici noul plan cadru pentru gimnaziu >>

Scopul modificarii planului cadru pentru gimnaziu

– Reechilibrarea ponderii diferitelor ariilor curriculare (de exemplu, Om si societate)
– Cresterea ponderii CDS (1-3 ore in clasele V-VII si 1-4 ore in clasa a VIII-a)
– Introducerea unei noi discipline (Informatica si TIC)
– Asigurarea studierii unor discipline in toti anii de gimnaziu (de ex. Educatie sociala, Educatie plastica, Educatie muzicala)
– Accent pus pe latura practica, pe competente, nu pe continuturi
– Promovarea unui optional integrat si a unor optionale la nivel de arie, care vor familiariza elevii cu abordarile inter- si trans- curriculare

Introducerea unor teme specifice noilor educatii in cadrul diferitelor discipline din plan:
– educatie pentru sanatate
– educatie pentru drepturile copilului
– gandire critica
– educatie interculturala
– educatie juridica si educatie economica
– dezvoltare personala

Descarca de aici noul plan cadru pentru gimnaziu >>

Profilul absolventului de gimnaziu
Comunicare in limba materna
– sa se angajeze intr-un dialog proactiv
– sa isi exprime opiniile, ideile sau sentimentele prin mesaje verbale sau scrise, adaptate situatiilor de comunicare in care este implicat, pe baza propriilor experiente sau pornind de la ceea ce a ascultat/citit.
Comunicare in limbi straine
– sa utilizeze la nivel elementar cel putin doua limbi straine
– sa inteleaga si sa exprime mesaje intr-o limba straina despre subiecte din viata de zi cu zi, sa participe la interactiuni verbale, pe teme cunoscute, in limba straina.
– spirit de initiativa si antreprenoriat
– sa aiba initiativa in rezolvarea unor probleme ale grupurilor din care face parte si in explorarea unor provocari cu care se confrunta comunitatea din care face parte.
– sa manifeste interes pentru identificarea unor solutii noi in rezolvarea unor sarcini de invatare de rutina
– sensibilizare si exprimare culturala sa realizeze lucrari creative folosind diverse medii, inclusiv digitale.

NOTA:
* Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru 1-3 cursuri optionale (clasele V-VII) si 1-4 cursuri optionale (clasa a VIII-a), din care un optional integrat la nivelul mai multor arii curriculare este obligatoriu. Metodologia referitoare la regimul optionalelor va clarifica aceste optiuni.
**In cadrul disciplinei vor fi studiate: la clasa a V-a Gandire critica si drepturile copilului, la clasa a VI-a
Educatie interculturala, la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica si la clasa a VIII-a
Educatie economico-financiara.

Curriculumul la decizia scolii (CDS) se constituie atat din optionale ofertate la nivelul unitatii de invatamant, cat si din optionale ofertate la nivel national. Programele scolare promovate ca oferta centrala reprezinta exemple de bune practici in dezvoltarea curriculumului la decizia scolii, relevante pentru disciplina si pentru aria curriculara de care apartin, pentru o abordare integrata la nivelul mai multor arii curriculare, dar si relevante sociala. Exemple de optionale promovate in prezent la nivel national:
– Educatie pentru sanatate, clasele V-VI, VII-VIII
– „Creeaza-ti mediul!”, clasele III-IV, V-VII
– Educatie ecologica si de protectie a mediului clasele V-VII
– Lectura si abilitatile de viata, clasele V-VI, VII-VIII
– Limba neoelena si civilizatia Greciei antice (doi ani de studiu)
– Radacini latine in cultura si civilizatia romaneasca (doi ani de studiu, clasele V-VI, VII-VIII)
– Mituri si legende greco-romane, clasele V-VI
– Expresii si proverbe latine, clasa a VII-a
– Cultura si traditii aromane, clasele V-VI, VII-VIII
– Matematica si stiinte in societatea cunoasterii (un an de studiu)
– Istorie orala: Istorie traita – Istorie povestita
– Educatie prin sah (doi ani de studiu)
– Limba si literatura maghiara pentru elevii care frecventeaza clasele cu predare in limba romana sau traiesc in doua culturi minoritare, clasele V-VIII

Pentru invatamantul in limbile minoritatilor nationale si invatamantul integrat (invatamant de arte si sportiv) vor fi elaborate planuri cadru specifice avand ca reper varianta aprobata.
Pentru invatamantul special grupuri de lucru desemnate vor elabora planuri cadru specifice, conform legislatiei in vigoare.

Sursa: Ministerul Educatiei-sursa 2-https://www.portalinvatamant.ro/articole/stiri-gimnaziu-1/noul-plan-cadru-pentru-gimnaziu-a-fost-aprobat:-materii-noi-pentru-clasele-v-viii-6287.html?utm_source=portalinvatamant-06042016&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter