MONOGRAFIA SANTIERULUI NAVAL OLTENITA-partea a doua
DE ING LIVIU PERCEC––Concomitent cu motonavele de 2000 tone in 1958 s-au lansat in fabricație remorcherele de 400 CP,s-au
construit primele 2 remorchere de 1000 CP,două vase sanitare si șase pasagere costiere folosite apoi pe
Dunăre și cu precădere dealungul litoralului Mării Negre.
Pe corpurile folosite la construcția costierelor s-au realizat pasagere care au funcționat pe lacul BICAZ
De exemplu pasagerul TUȘNAD și prima nava hidrografica din România . Inca din 1960 a inceput construirea de slepuri de 1000 de tone.Șlepul avea lungimea de 76,95 m și o lățime de 10 m iar capacitatea maximă de încărcare era de 1148 tone.Era dotat cu grup electrogen de 12 CP și baterie de 24v /150 Amp/oră.Instalația de ancorare avea 2 ancorede 500 Kg fiecare.Era prevăzut cu instalație de guvernare și instalație de salvare.
In 1960, colectivul Șantierului Naval Oltenița inregistrează un mare succes,un succes de prestigiu care avea să incununeze experiența navaliștilor oltenițeni:lansarea la apă a primei motonave pasager de mare capacitate căreia i s-a dat numele orașului in care a fost plamădită: “ OLTENIȚA”.Construită pentru cursele regulate pe Dunăre,motonava OLTENIȚA depășea tot ce se înfăptuise in materie de pasagere fluviale in șantier și in România. Linia exterioară elegantă ,interioarele modern amenajate pe bază de intarsii artistice in furnir ,și tapițeri moderne, au fost admirate peste tot in orașele in care aceasta a acostat: in Budapesta, Novisad, Bratislava și Viena. In 1962 a fost livrată nava soră “CARPAȚI”.Ambele nave au fost închiriate multă vreme de concernul german Wallner de turism international, iar după 1990 motonava CARPAȚI a fost închiriată de concernul danez Quality Tours Apc. Aceasta este cea mai bună dovadă că navele corespundeau celor mai inalte standarde de comfort la acea vreme.
In 1962 au inceput să fie construite remorcherele de 500 CP. Seria de 8 nave s-a incheiat in anul 1966 .
Separat de cele 8 remrchere,de 500 CP, două au fost realizate in blocuri care au fost exportate in Vietnam și asamblate acolo până la nave comlete de o echipă de 20 de muncitori.
In decada 1957-1966 s-au executat mari lucrări de investiții care au facilitat trecerea la producția navelor de mare tonaj și de mare complexitate. Astfel in 1957 se termină construcția calei de montaj nr.1,a primei hale a sectorului 1Costrucți corp cu grupul social, și se incepe construirea primelor 2 macarale de 6 tone și amenajarea calei de montaj cu linii ferate pentru macarale și pentru cărucioarele de trasportat blocsecțiile de nave. In 1959 s-au mai construit încă 2 macarale portal de 6 tone. In 1965 se termină construcția halei de mecanică impreună cu al doilea grup social.Tot in 1965 s-au extins căile de rulare ale macaralelor și au inceput lucrările la fundația viitoarelor macarale portal cu capacitatea de ridicare de 15 tone și s-a amenajat cala de montaj nr.2 pentru vitoarele motonave de 5000 de tone. In anul 1966 s-a dat in folosință macaraua DERIK de 35 de tone ,destinată introduceri in nave ale motoarelor principale și ale altor agregate grele.
In luna Mai 1966 a fost lansat la apă primul remorcher salvator și spărgător de ghiață VOINICUL In1968 s-a lansat și al doilea salvator nava VITEAZUL.Cele două nave erau primele nave cu propulsie electrică.Navele aveau zonă de navugație nelimitată și erau destinate acțiunilor de remorcare,de salvare și de spargerea gheții.Aveau o lungime de 52,32 m, lățimea de 11,03 m și pescajul 4,6 m.O forță de tracțiune de 16 tone propulsa nava și avea un echipaj de 26 de persoane.Energia de propulsie era asigurată de două diesel generatoare de 760 Kw antrenate de câte un motor 6CHN31.8/33 de 950 CP .Diesele auxiliare in număr de 4 din care două erau de 100 kw/220Vcc și două de 57kw/220 Vcc.Motorul de propulsie era de 2200 CP.(maximă ) iar pentru regimul de lungă durată puterea era de 2000 CP. Tonajul registru brut era TRB=828.
In 1966 a început procesul de asimilare a celui mai performant tip de navă pentru Șantierul Naval Oltenița și anume motonava fluvială de 5000 de tone,destinată exportului in U.R.S.S. Pentru necesitățile tehnice ale noului proiect s-a introdus craițuirea arc-aer alături de craițuirea cu dalta pneumatică și s-a costruit o nouă stație de sablare a tablelor in poziție verticală situată in apropierea noii hale construcții corp .A început asamblarea modulară a instalaților de tubulatură, metodă ce a permis scurtarea semnificativă a ciclului de asamblare a compartimentului de mașini, permițând ca după cca 2-3ani să se realizeze livrarea unei motonave complet echipată in fiecare lună calendaristică. La această performanță a contribuit și secția Construcții corp prin realizarea corpului prin blocsecții cu greutate până la 12 tone pe ștenduri dublate și ordinea de montaj de la pupa spre prova,astfel încât pe cala de montaj erau incepute asamblările a cel puțin trei nave in divere faze la un moment dat.Astfel s-a ajuns la o performanță de neegalat , aceea de a livra partenerului 108 nave de tip VOLGA-DON in 30 de ani.Ca o particularitate era faptul nava avea o instalație de guvernare cu elice in duze orientabile ( 2 buc. Diametrul interior 1.65m).Navele au primit nume de inmatriculare de la VOLGA-DON-5001 până la VOLGA-DON-5108 dar in mod exceptional , ca apreciere deosebită a calității celor 108 nave VOLGA-Don ,partenerul extern(URSS) a denumit cea de a 100-ta navă cu numele orașului OLTENIȚA.
In 1974 a inceput construcția primei nave dimtr-o serie de 12 nave cargou multifuncțional ,cargourile de 2150 tdw,proiect 740. Aceste nave aveau clasă de automatizare superioară precum și clasă de navigație in ghiață KML2 și puteau transporta 108 TEU (containere convenționale de 6 picioare) in magazii și pe capacele de tip folding, In plus magazia a 3-a(prova) era prevăzută cu instalatie de refrigerare.Cele 12nave au fost exportate in URSS. Pe proiectul 740 sau costruit apoi incă 2 nave pentru NAVROM Constanța.In anul 1976 au intrat pe linile de producție două proiecte foarte importante pentru Șantier. Primul era Pr.809-Inpingătorul fluvial 2×1200 CP care a asigurat NAVROM-ului o adevărată flotă de peste 40 de nave iar cel de al doilea proiect, 1743. a asigurat un export masiv de 60 de nave –tip Lena pentru URSS .Având deja o experiență acumulată la realizarea pasagerelor de croazieră OLTENIȚA și CARPAȚI ,SNO a primit in 1969 comanda de a realiza 6 nave pasager pentru transport fluvial de persoane pentru curse regulate intre porturile dunărene: Galați-Brăila , Galați-Tulcea, Tulcea-Isacea, Turnu-Severin-Moldova-Nouă. Aceste nave au fost : MUNTENIA(1969), MOLDOVA(1970), MEHEDINȚI(1970), ARDEALUL (1971), ISTRIA(1971), și BANAT(1972).Fiecare navă transporta 300 de pasageri. Pasagerul Moldova, în chiar anul intrării in exploatare -1970-a suferit un accident sever pe canalul Chilia. Un cargou sovietic l-a lovit la travers in bordul babord , secționând toate punțile la exact mijlocul navei. Spărtura bordajului incepea la 15 cm deasupra liniei de plutire.Nava a fost adusă in SNO și reparată intr-o lună de zile. Linia de axe din babord a rămas descentrată din cauza deformări generale a corpului ln timpul coliziuniI.Nava a continuat să circule folosind numai motorul din tribord pe rutele Galați-Brăila și Galați-Tulcea până in 2006 când s-a inceput modernizarea complexă in Șantierul Naval Tulcea și i-au fost inlocuite motoarele principale.În acel an ,2006- NAVOL -Oltenița era deja in plin proces de lichidare astfel că nu a mai putut prelua comanda de modernisare.
Experiența vastă acumulată la realizarea navelor costiere,a navelor pasagere OLTENIȚA si CARPAȚI, precum și a celor 6 pasagere de 300 de locuri a făcut ca SNO să primească sarcina de a construi nave pasager mai mari,mai luxoase mai moderne.
Astfel, in 1971 a fost realizată nava de protocol guvernamental MIHAI VITEAZUL care avea un nivel de comfort foarte ridicat.Nava avea o lungime de 63.5 m, lățimea de 13 m ,pescajul 1,86 m, deplasament 450 tone,viteza maximă 39,5 Km/oră,30 locuri pentru pasageri de protocol și 54 de locuri pentru echipaj. Propulsia navei era asigurată de 2 motoare MB820DB de câte 820 CP fiecare, 2 diesel-generatoare de 60 kw fiecare .Nava dispunea de 3 apartamente de 2 locuri, 1 garsonieră de 2locuri, 6 cabine de 2 locuri cu baie și 5 cabine duble cu baie comună. Pe data de 26.04.1984 nava a fost folosită la inaugurarea Canalului Dunăre-Marea-Neagră. VA URMA !