Social

Schimbari majore in Educatie.

 

 

Noul ministru al Educatiei, Valentin Popa, a fost deja investit in functie, iar ce va insemna aceasta schimbare pentru Educatie ramane de vazut. Totusi, programul de guvernare este pregatit si seteaza obiective indraznete. Acesta promite schimbari majore in Invatamant, astfel incat „educatia sa fie captivanta, continua si coerenta” si privita ca un factor strategic de dezvoltare.

Va prezentam integral informatiile care vizeaza Educatia, extrase din noul program de guvernare:
Calitatea resursei umane este primordiala. Privim educatia ca un factor strategic de dezvoltare. Educatia a fost si va ramane un domeniu de interes major, mereu pe agenda publica.
Educatia trebuie sa fie captivanta, continua si coerenta: Captivanta poate sa devina pentru cei scoliti prin contactul cu lumea reala, centrata pe „a face” in totala concordanta cu „a sti”, pentru a motiva si interesa elevul si studentul aflat in procesul de invatare. Continua  – pastrarea interesului si motivatiei pe toata durata scolarizarii, de la ciclul primar si pana la finalizarea studiilor superioare. Coerenta – prin viziunea care sa asume un mesaj consistent la nivel national, sa asigure o abordare integrata, cu infrastructura bazata pe tehnologiile moderne la toate nivelurile de invatamant si sa aiba o abordare de tip antreprenorial cu accent pe creativitate si inovare. Nu in ultimul rand, trebuie sa stimuleze si sa asigure continuitatea abordarilor si prin activitatile extracurriculare si interdisciplinare relevante.
Implementarea principiului egalitatii de sanse in educatie, imbunatatirea performantelor educationale, abilitatilor si competentelor tuturor copiilor si tinerilor, prin accesul la un sistem de educatie de calitate, relevant si incluziv sunt cheia pentru crestere economica si prosperitate. In conditiile unui declin demografic accentuat, reducerea abandonului scolar, care a atins cote ingrijoratoare si este in crestere, a devenit cruciala pentru dezvoltarea sustenabila a Romaniei, permitand valorificarea potentialului fiecarui copil.
De asemenea, va creste numarul de salariati, in special ca urmare a constructiei de noi crese si gradinite (2.500 ca numar).
„Educatia este tot ce vezi si ce auzi”, spunea marele patriot Nicolae Iorga.
Privim educatia ca un factor strategic de dezvoltare. Educatia a fost si va ramane un domeniu de interes major, mereu pe agenda publica. Educatia incepe la nastere si continua toata viata prin acumularea de cunoastere.
In toate domeniile din societate, ritmul schimbarilor, amplitudinea acestora, ca si imprevizibilitatea absoluta a problemelor cu care se confrunta omenirea, impun dezvoltarea si cultivarea competentelor si abilitatilor care sa permita celui supus provocarilor sa fie capabil de permanenta adaptare. Internetul, computerele, tabletele, telefoanele inteligente, Facebook-ul, Twitter-ul, Youtube-ul, site-urile comerciale, de educatie sau de socializare au transformat cultura si economia intregii lumi.
Educatia este chemata astazi sa slefuiasca talentul personal al celui scolit, sa-i transfere valorile de referinta pentru consolidarea caracterului, sa-i dezvolte capacitatile creative. Inteligenta mama este cea mai importanta resursa a tarii, in acelasi timp singura inepuizabila. Lumea este modelata de inteligenta mama prin ideile dezvoltate prin cultura, prin creatia stiintifica sitehnica, prin capacitatea umana de a intelege, interpreta si crea lumea in care traim.
In conditiile unui declin demografic accentuat, reducerea abandonului scolar,care a atins cote ingrijoratoare si este in crestere, a devenit cruciala pentrudezvoltarea sustenabila a Romaniei, permitand valorificarea potentialului fiecarui copil.
Crearea de noi locuri de munca, cresterea gradului de ocupare, mai ales in randul tinerilor, astfel incat acestia sa poata avea o viata profesionala si personala implinita, pot fi realizate numai printr-un invatamant ancorat inrealitatile pietei muncii, care, pe langa competentele profesionale, puneaccent pe spiritul antreprenorial si competentele socio-emotionale, precum si prin promovarea invatarii pe tot parcursul vietii.
Nu in ultimul rand, avem in vedere cresterea prestigiului international al Romaniei, prin valorificarea potentialului domeniului educatiei si cercetarii, spre exemplu, prin sprijinirea tinerilor care pot face performanta, dar si prin internationalizarea universitatilor romanesti.
Este absolut necesara cresterea alocarilor bugetare, pe masura importanteidomeniilor educatiei si cercetarii stiintifice, pentru dezvoltarea Romaniei moderne, astfel incat sa poata fi atinse obiectivele propuse. Eficienta interventiilor, in ceea ce priveste atat rezultatele obtinute, dar si resursele investite, nu poate fi atinsa decat prin elaborarea unor politici publiceintegrate, intre domeniul educatiei, sanatate si cel social.
MASURI
1. Pachetul social garantat pentru educatie
Implementarea unor programe care sa asigure conditii de dezvoltare si formare a tuturor copiilor, de la nastere si pana la majorat.
Sprijin acordat parintilor privind cresterea nou nascutilor, prin asigurarea conditiilor de integrare a copiilor in crese, respectiv pentru acces in invatamantul prescolar.
Asigurarea unui invatamant de calitate, in scoli echipate corespunzator,care sa conduca la modelarea intelectuala si profesionala a elevilor, in paralel cu asigurarea serviciilor de asistenta medicala, dezvoltare fizica(in cluburi scolare sportive) si socio-culturala.
Investitii:
• Reabilitarea / modernizarea cladirilor scolare pentru ca toate unitatilede invatamant sa obtina autorizatii de functionare (sanitara si ISU)
• Mobilier scolar si dotari didactice (aparatura de laborator, biblioteci) moderne pentru unitatile de invatamant preuniversitar
Pachetul Social Garantat pentru Educatie va fi particularizat in functie de o serie de elemente, astfel incat sa fie garantata egalitatea de sanse, indiferent de statutul social al familiilor din care provine copilul, sex, religie, etnie, capacitati psiho-motorii, etc.
2. Dezvoltarea sistemului de educatie timpurie
Constructia a 2.500 de crese, gradinite si unitati after-school.
Punerea accentului pe partea educativa a ingrijirii copiilor intre 0 si 3 ani, prin dezvoltarea curriculum-ului, materialelor didactice si formarea profesorilor.
3. Programe de antreprenoriat de la scoala primara pana la universitati
Extinderea educatiei antreprenoriale la toate scolile din Romania.
Pentru elevii care aleg filiera vocationala sau pe cea tehnologica, deschiderea unor microintreprinderi (afaceri de familie etc.) trebuie sa fie principala optiune. Desi este foarte important sa adaptam invatamantul vocational la traditia economica a unei zone (in sensul existenteiangajatorilor acolo), este chiar mai important sa ii invatam pe elevi ca ei insisi pot infiinta afaceri acolo unde este cerere pentru un serviciu, chiar daca un angajator nu exista.
Reinfiintarea/modernizarea atelierelor scolare pentru invatamantul profesional si cel tehnologic (Perioada 2018-2020).
Obiective:
Insuflarea ideii ca un absolvent de scoala vocationala trebuie sa deschida o afacere;
Furnizarea competentelor practice pentru deschiderea unei afaceri;
Cultivarea unei perspective internationale, astfel incat afacerile deschise sa lucreze nu doar la nivel national, ci sa si exporte produse si servicii.
Organizarea de concursuri antreprenoriale la toate nivelurile preuniversitare
Concursurile pot avea mai multe forme, in functie si de ideile mediului de afaceri si de ciclul de studii. Propuneri: Stabilirea unui buget pentru afacere, urmata de prezentarea de catre elevi a unui plan de implementare pentru amaximiza un indicator (profit, impact social, etc); Stabilirea unei propuneri tematice, urmata de prezentarea de catre elevi a unor propuneri de afacere care sa atinga un optim perceput de ei intre costuri si beneficii.
Infiintarea unui RegistruNational al Mentorilor Antreprenori
Este vorba despre o baza de date publica online care va sta la baza construirii unei retele de mentori voluntari care sa ajute scolile in domeniul educatiei antreprenoriale. Voluntarii vor fi recrutati sau se vor inscrie in program si vor asista scolile din zona lor in functie de nevoile scolilor si de disponibilitatea detimp. Asistenta va fi oferita: sub forma de prezentari de principii; prin colaborari cu profesorii care predau educatia antreprenoriala si au nevoie de feed-back pentru lectiile pe care le pregatesc; sub forma unor discutii cu elevii pentru a-i ajuta sa isi gaseasca vocatia in mod pragmatic; sub forma unor jocuri tip rolpentru angajare (oferind elevilor posibilitatea de a experimenta un interviu, deexemplu).
O colaborare buna la nivel local ar trebui sa duca, pe termen mediu, la construirea unor Parteneriate Locale cu Mediul Economic, coordonate de o comisie care sa faciliteze identificarea de noi mentori, dar si colectareafeed-back-ului pentru imbunatatirea continua a serviciilor educationale.

Infiintarea de Societati Antreprenoriale Studentesti (SAS) inuniversitati concomitent cu stabilirea unui Fond National de Investitii in Afaceri pornite de Studenti

Astfel de societati exista in unele universitati, dar ele trebuie infiintate peste tot.Din consiliul executiv al unei astfel de societati trebuie sa faca parte profesori, oameni de afaceri locali si studenti. Societatea in sine trebuie sa aiba resurse umane si materiale care sa ii permita sa activeze ca un incubator de idei.

Activitatea acestor societati se va concentra pe: aducerea de mentori pentrustudentii care vor sa infiinteze un start-up; organizarea de sesiuni de proiectepentru selectarea unor propuneri care sa fie inaintate consiliului executiv spreevaluare si feedback; consiliul executiv poate apoi recomanda organizareaunui concurs pentru atragerea de finantatori pentru cele mai bune proiecte.
Pentru a stimula abordarea unor subiecte cu aplicabilitate practica la lucrarea de licenta, vom stabili un fond pentru finantari ne rambursabile acordate celor mai bune lucrari insotite si de un plan de afaceri.
Selectarea unei lucrari ca fiind eligibila in programul national se va face pebaza recomandarii comisiei de licenta si a consiliului executiv al SAS din universitatea respectiva. SAS poate, la cerere, sa ofere feed-back aplicantului pentru a-si imbunatati propunerea si pentru a deveni eligibil pentru competitia nationala.
Selectia nationala va fi realizata de un juriu abilitat, in limita unui cuantum stabilit anual. Suma oferita poate asigura finantare totala sau partiala. in cazul finantarii partiale, suma poate fi folosita pentru a atrage fonduri europene sau investitori privati.
Perioada 2018-2020.
Proiecte studentesti de grup contractate
Urmand modelul unor universitati occidentale, universitatilor li se va recomanda sa intre intr-un program national care sa aduca laolalta studenti in partea de mijloc a studiilor si agenti economici  aflati in cautare de solutii pentru probleme punctuale.
In cadrul acestui program:
• Studentii, organizati in grupuri, vor actiona ca un start-up care cauta sa subcontracteze un proiect de la un agent economic.
• Agentii economici vor intra pe platforma nationala si vor depune descrierea proiectului pe care il doresc realizat, plus o lista deconditii/cerinte.
• Grupuri de studenti care considera ca indeplinesc cele mai multe sautoate criteriile unui agent economic vor elabora un plan deimplementare si vor depune documentatia.
• Vor avea loc intalniri pentru selectare a grupului, iar procedura delucru, in continuare, va fi exact in spiritul interactiunilor din mediul antreprenorial real.
Scopul este ca, pe baza acestei experiente din timpul facultatii, studentii sacapete o perspectiva antreprenoriala care sa ii ajute sa abordeze pragmaticproblema lucrarii de licenta de la sfarsitul ciclului universitar.
• Promovarea politicilor publice bazate pe realitatile sistemului, identificate in urma unor studii si analize.
• Intarirea capacitatii de monitorizare, evaluare a sistemului deeducatie (ex.: Sistemul Informatic Integrat al invatamantului din Romania, Registrul Matricol Unic, Cadrul National al Calificarilor etc.) si de planificare strategica, pe baza datelor statistice nationale si internationale etc.
• Respectarea principiului autonomiei si descentralizarii in educatiesi a principiului responsabilitatii publice, precum si intarirea mecanismelor legale de functionare a acestor principii, astfel incat sa fie posibila o mai buna gestionare a resurselor la nivel local.
• Respectarea principiului dialogului social si transparentizarea activitatii institutiilor din sistemul de
educatie si cercetare.
• intarirea autonomiei universitare, concomitent cu cresterea responsabilitatii publice.
(Durata:  3 ani; Beneficiari: elevi, studenti,parinti, cadre didactice; Impact si finantare: bugetul de stat, fonduri
structurale, imprumut extern).
4. Profesori motivati si bine pregatiti
Consolidarea relatiilor de parteneriat intre invatamantul superior si cel preuniversitar, in formarea initiala si continua pentru cariera didactica,prin care sa se asigure adecvarea continuturilor si metodelor la nevoile de formare a cadrelor didactice, cu implicatii in dezvoltarea personalasi profesionala a acestora si cresterea prestigiului profesional al dascalilor.
Regandirea modalitatilor de avansare in cariera pentru cadrele didactice, astfel incat aceasta sa se realizeze in baza unor criterii si procese relevante.
Redefinirea statutului si rolului personalului didactic auxiliar dinperspectiva cresterii competentelor profesionale si a contributiei acestora la asigurarea calitatii procesului educational.
(Durata: 3 ani;Beneficiari: cadre didactice, elevi, parinti; Impact si finantare: bugetul de stat, fonduri structurale, imprumut extern).
5. Cadre didactice si cercetatori de varf
Valorificarea adecvata a experientei personalitatilor academice demarca, concomitent cu introducerea unor masuri de stabilizare si motivare a cadrelor didactice tinere.
Dezvoltarea calitativa si cantitativa a masei de cercetatori prin formare profesionala de inalt nivel stiintific, inclusiv internationala, bazata pe o infrastructura de cercetare la cel mai inalt nivel al tehnologiei pe plan mondial.
6. Cetateni activi pe piata muncii
Realizarea de studii cu privire la nevoile agentilor economici in ceea cepriveste asigurarea cu personal calificat, precum si la insertia absolventilor pe piata muncii.
Fundamentarea planurilor de scolarizare si a finantarii pe domenii destudiu, in functie de nevoile pietei muncii.
Revalorizarea invatamantului profesional si tehnic prin flexibilizarea sistemului – mai multe optiuni de formare profesionala pentru elevi, diferite tipuri de certificari care sa asigure acces pe piata muncii si sa asigure continuarea studiilor la niveluri superioare de calificare.
Formarea si dezvoltarea spiritului antreprenorial in invatamantul preuniversitar si universitar.
Includerea elementelor de dezvoltare a competentelor socio-emotionale pe toate palierele sistemului de educatie.
Dezvoltarea stagiilor de practica de specialitate/ internship.
Realizarea de activitati de orientare si consiliere pentru elevi si studenti, cu accent pe constientizarea cerintelor pietei muncii.
7. Infrastructura moderna, mijloace didactice adecvate, care utilizeaza tehnologiile informarii si comunicarii
Implementarea unui Proiect pilot privind invatamantul digitalizat.
Crearea conditiilor necesare de confort, siguranta si securitate pentrutoti copiii in scoli, care sa permita inclusiv obtinerea autorizatiilor defunctionare (sanitara, ISU), in conformitate cu prevederile legale.
Constructia sau reabilitarea unitatilor scolare pentru educatia timpurie si invatamantul primar.
Conectarea tuturor scolilor la Internet prin conexiuni de mare viteza.
Realizarea de wireless campus-uri, incepand cu invatamantul liceal.
Construirea Platformei de E-learning, depozitelor online (biblioteca virtuala) si a infrastructurii digitale de continuturi.
Implementarea catalogului electronic.
Modernizarea procesului de predare-invatare cu ajutorul tehnologiilorinformatiilor si comunicarii, prin dotarea tuturor scolilor, cadrelor didactice si copii lor cu mijloace adecvate.
Dotarea bibliotecilor scolare.
Investitii in infrastructura educationala a scolilor din invatamantul profesional si tehnic, prin dezvoltarea unor centre puternice de formare profesionala, in acord cu dezvoltarea economica a zonei.
Realizarea unor centre educationale puternice, care sa asigure copiilor tinerilor servicii de educatie pana la nivel universitar, dupa caz, camin,cantina, baza sportiva si pentru activitati sociale, dar si locuinte pentrucadrele didactice, prin finantare de la bugetul de stat sau/si din fonduri structurale.
Crearea conditiilor optime de studiu pentru elevii cu cerinte speciale, prin adaptarea infrastructurii.
8. Cresterea participarii la educatie de calitate, de la cresa, pana la absolvirea unei forme de invatamant care sa asigure acces pe piata muncii sau tranzitia catre invatamantul universitar
Reducerea ratei de parasire timpurie a sistemului educational.
Dezvoltarea sistemului de servicii de educatie timpurie, pentru copiii intre 0 si 6 ani, prin curriculum adecvat si cadre didactice binepregatite, dar si prin implicarea parintilor, cu dezvoltarea si furnizareade cursuri parentale, sau dezvoltarea de masuri de stimulare financiara.
Realizarea reformei curriculare si innoirea tuturor manualelor, cu asigurarea concomitent a formei printate si digitale, cu includereaelementelor de dezvoltare a competentelor antreprenoriale si a abilitatilor socio-emotionale si reducerea incarcaturii de munca pentru elev, mai ales in afara scolii, cel putin la nivelul invatamantului primar si gimnazial.
Sustinerea acelor politici educationale extrascolare si extracurriculare care, prin completarea programelor scolare aprobate, sa asigure:
-educatia pentru sanatate,
-educatia civica,
-educatia cultural-artistica si stiintifica
-educatia ecologica,
-educatia prin sport,
-educatia rutiera,
-educatia pentru dezvoltarea durabila.
Dezvoltarea unor programe de detectie timpurie si interventie pentru copii in risc de abandon scolar.
Dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic de nivel 5 tertiar non-universitar, prin sustinerea acestuia de catre stat, in domenii cupotential de crestere, relevante pentru dezvoltarea economica a Romaniei.
Cresterea calitatii actului educational, inclusiv prin realizarea evaluarii periodice a unitatilor de invatamant.
Eliminarea birocratiei, pentru a permite cadrului didactic sa seconcentreze pe activitatile pedagogice si cele desfasurate strict ininteresul elevului.
Generalizarea programului scoala dupa scoala, cu includerea unor mecanisme de asigurare a calitatii pentru activitatile pedagogice, spre exemplu cele remediale.
Prevenirea si combaterea violentei in scoli.
Cresterea ratei de promovabilitate a examenului de Bacalaureat si a celei de tranzitie catre invatamantul tertiar.
Cresterea gradului de calificare, in vederea scaderii somajului in randul tinerilor, prin Programul A Doua sansa – invatamant primar si secundar inferior.